HELGEN

En orm-bok i parken Eckertsau

Helg lite på kanelen

Johodu! Det trodde du! Det var inte jag eller någon i familjen som var på kanelen. Maken är medlem i en klubb som hjälper barn i området där vi bor. En gång om året blir det en resa och då får ( läs: bör) partner resa med. I år blev det Wien och det är ju alltid trevligt. På fm-tåget träffade vi de andra  och till slut hittade till slut våra sittplatser. För det första var tåget helt fullt och för det andra var det inte mindre än tre grupper som firade möhippor eller svensexor! Det var ett tjoandet och sjungande utan like! Och de sålde diverse saker till passagerarna, det mesta givetvis i alkohol form. Det som inte såldes snabbt det dracks upp av de själva. Det var en söt blivande brud som kanske inte var helt stadig på benen. Klockan var faktiskt 10:45! Men en av de andra flickorna hade till uppgift att se till bruden och kom med jämna mellanrum och tryckte en flaska vatten och röt DRICK! Så småningom dök det upp en macka. Några tuggor blev det men sedan var det något spel hon skulle göra och mackan lämnades tillbaka.

Sedan kom svensexan. OJ OJ OJ! Det var fyra killar som vaggade fram. De hade en barnvagn med blinkande lampor och vid första blicken trodde man faktiskt att det låg en stackare i vagnen men tack och lov gjorde det inte det.

Vagnen var full packad med sprit i alla dess sorter som såldes till överpris! Möhippan och svensexan handlade av varandra.

På eftermiddagen var vi i katedralen och där hade vi en mycket bra guide. Sedan var det visning i Habsburger Kryptan. Alla hade varit på båda ställena tidigare men det var kul med en guide. På kvällen var det bokat bord på 10er Marie. En restaurang sedan slutet av 1700-talet. Önskar verkligen att jag kunde rekommendera den men det kan jag ej. Det sägs att Niki Lauda hittade man där under förutsättning att någon annan betalade! Han var känd som en snåljåp!

Valborgsmässoafton

Vi tog  tunnelbanan till Schwedenplatz och åkte sedan båt. Sedan buss till slottet Eckertsau.  Visningen var okej men sedan blev det bubblor i solen och en promenad i ljuvlig trädgård!  Bussfärden gick vidare mot ett fantastiskt ställe! Fast först stannade vi  i närheten av Marchfeld och köpte jordgubbar och sparris! Restaurangen heter Marchfelder Hof och den kan jag rekommendera! Det var fullt med både folk och saker och foto och jag vet inte allt! Damtoan var dekorerad med pin-up pojkar! God mat, fin service och vettiga priser.

Första maj

Frukost, checka ut och mot tåget. Direkt framför oss kommer ett ungt par. Han ca 20 och ”normal”. Hon grönt, kort hår, svart jacka, jympa skor och svarta string trosor! Jag skojar inte! Och det var bara 10 grader! Men de knallade på och ALLA bara glodde!

Hemresa och fira Ademun som har fyllt år. Det blev en utsökt god choklad tårta och sedan grillade vi.

Tja, dagarna bara försvinner som nybakade kanelbullar. Halva veckan har gått och det är visserligen maj månad men någon riktig försommar märker jag inte mycket av.